0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
کانن بهتره یا نیکون؟ کدام برند دوربین بهتر است؟

یک سوال مشترک بین همه علاقه مندانی که می خواهند برای اولین بار دوربین عکاسی دیجیتال خود را تهیه نمایند این است : کانن یا نیکون ؟ درواقع حتی عکاسان با تجربه ای که مدت هاست از یکی از برندهای فوق استفاده می کنند با خود فکر می کنند که اگر برند دوربین خود را عوض نمایند چه چیزی بدست می آورند؟

هر دو شرکت کانن و نیکون دارای سالها و ده ها تجربه در ساخت با کیفیت ترین محصولات عکاسی و اپتیک در جهان به شمار می روند. در میان تولیدات این دو شرکت طیف وسیعی از محصولات بسیار پیشرفته و خاص چند میلیون دلاری برای صنایع تا دوربین های عکاسی دیجیتال حرفه ای و آماتوری قرار دارند.

قبل از مطالعه این مقاله توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای مقایسه این برندها باید دوربین‌ها را با هم‌رده های خود در برندهای دیگر مقایسه کرد و مقایسه دو دوربین همواره دقیق‌تر از مقایسه کلی برندها با یکدیگر است.

کدام DSLR بهتر است؟ کانن یا نیکون ؟

فرق‌های زیادی بین کانن و نیکون وجود دارد، بعضی‌ از آن‌ها قابل توجه هستند و بعضی دیگر جزئی. در حالت عادی، شانس این‌که با هر دو برند عکاسی بکنید، بهترین راهی است که بتوانید تفاوت ها را لمس کنید و محصول مورد نظر خود را با چشم باز خریداری کنید.

مزیت‌های دوربین‌های DSLR نیکون

  • دوربین‌های نیکون در اغلب اوقات نقاط فوکوس بیشتری دارند. این یک مزیت خیلی مهم است، زیرا بدین صورت می‌توانید از قانون یک سوم تبعیت کنید و سوژه‌های خود را در نقاط طلایی بیندازید، درحالی که این موضوع در دوربین‌های کانن به علت نقاط فوکوس کمتر سخت‌تر اتفاق می‌افتد.
  • در اغلب اوقات دوربین‌های نیکون نسبت به دوربین‌ هم‌رده‌ی کانن، کمی ارزان‌تر هستند.

  • سنسور دوربین‌های کراپ نیکون، بزرگتر از سنسور دوربین‌های کراپ کانن هستند.  
  • امکانات داخلی مثل تایم لپس و براکتینگ در اغلب دوربین‌های نیکون وجود دارد، در حالی که این امکانات در بیشتر دوربین‌های کانن موجود نیست.

فواید دوربین‌های DSLR کانن

 

  • رنگ و کنتراست بهتری را در حالت raw ارائه می‌کند. اغلب عکاسان فکر می‌کنند، عکس RAW، عکسی است که بدون هیچ گونه دستکاری از سنسور دریافت می‌شود، درحالی ‌که این موضوع صحت ندارد و عکس‌های خام کانن، کارشده به نظر ‌می‌رسند.
  • منو دوربین‌های کانن نسبت به نیکون، کاربرپسند‌تر است. البته نیکون در دوربین های جدیدش این ضعف خود را کمی بهبود داده است.

لنزهایی در بازار وجود دارد که به دوربینی احتیاج دارند که موتور فوکوس داشته باشد. اغلب موتور فوکوس در خود لنز قرار دارد. لنز محبوب Nikon 50mm f/1.8D نیاز به موتور فوکوس دوربین دارد و بعضی دوربین‌های رده‌ی مبتدی نیکون فاقد این موتور هستند، پس کاربر مجبور است لنز Nikon 50mm f/1.8G را بخرد که دارای موتور فوکوس داخلی است. بدین ترتیب مجبور است که هزینه‌ی بیشتری را بپردازد و این برای کسانی که تازه شروع به عکاسی کرده‌اند، ممکن است هزینه‌ی اضافی‌ای به نظر برسد. ولی دوربین‌های کانن این مشکل را ندارند.

کدام دوربین بهتر است؟ بدون آینه یا DSLR؟

دوربین عکاسی

هنگامی که از عکاسی حرفه‌ای صحبت می‌کنیم بلافاصله تصویری از دوربین DSLR به ذهن می آید؛ اما طی سال های اخیر دوربین بدون آینه نیز راه خود را در میان عکاسان حرفه‌ای به خوبی باز کرده است.

 

دوربین عکاسی بدون آینه که گاهی از آن‌ها با نام دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض (Mirrorless Interchangeable Lens Camera) یا به اختصار MILC نیز گفته می‌شود، در حقیقت نسخه ای به روز شده از همان دوربین‌های کامپکت هستند که قابلیت تعویض لنز پیدا کرده‌‌اند.

در ادامه کامل توضیح داده‌ایم که دوربین بدون آینه چیست و چه تفاوتی با سایر انواع دوربین‌ها دارد.

دوربین بدون آینه از کجا پیدا شد؟

در سال 2008 اولین دوربین بدون اینه تجاری به نام Lumix DMC-G1 توسط شرکت پاناسونیک عرضه شد. کم کم مدل‌های دیگری توسط دو شرکت اصلی توسعه دهنده این سیستم یعنی پاناسونیک و الیمپوس به بازار عرضه شدند.

دوربین بدون آینه اولین دوربین پاناسونیک

اما این شرکت سونی بود که در اوایل سال 2017 میلادی دوربین بدون آینه Alpha A9 را با سرعت عکاسی پیاپی 20 فریم در ثانیه و 693 نقطه اتوفوکوس به بازار عرضه کرد. از این مرحله به عد دوربین‌های بدون آینه جایگاه ویژه‌ای در بازار پیدا کردند.

دوربین بدون آینه سونی آلفا 9

با ورود شرکت‌های کانن و نیکون به بازار دوربین‌های بدون آینه بخصوص دوربین‌‌‌های فول فریم، شاهد رقابت هرچه بیشتر این دوربین‌ها با دوربین DSLR هستیم.

با ورود دوربین‌های بدون آینه جدید به بازار بخصوص انواع فول فریم آن‌ها، اختلاف کیفیت بین دوربین‌های بدون آینه و دوربین‌های DSLR به حداقل رسیده و حتی در برخی موارد کیفیت بهتری را در تصاویر دوربین‌های بدون آینه شاهد هستیم.

دوربین بدون آینه برند های مطرح

فرق دوربین های بدون آینه و دوربین DSLR چیست؟

اینکه دوربین های بدون آینه در این مدت کوتاه عمرشان توانسته اند بازار را در اختیار خود بگیرند، خود گواه برتری های بسیار این دوربین هاست.

در این بخش چند مورد از مزایا و معایب دوربین بدون آینه را بررسی می‌کنیم. با درک این مزیت‌ها، تفاوت‌های اصلی دوربین بدون آینه هم متوجه خواهید شد.

در این ویدیو هم به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو نوع دوربین‌ها اشاره کردیم:

ابعاد کوچکتر و وزن کمتر

اولین نکته‌ای که هنگام مقایسه دو مدل دوربین‌های dslr و بدون آینه جلب نظر می‌کند تفاوت اندازه کلی آن‌هاست.

دلیل این کاهش اندازه و وزن به خاطر حذف کامل قسمت‌های مکانیکی سیستم آینه و همچنین منشور (پنتاپریسم) در این دوربین ها بود.

به این ترتیب هم فضای زیادی از قسمت بالای دوربین آزاد شده است، و هم با حذف آینه، فاصله لنز با سنسور بسیار کمتر شده و دوربین را باریک تر کرده است.

دوربین بدون آینه و مقایسه با DSLR

نوردهی بیشتر به سنسور

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، در دوربین‌های بدون آینه نور ورودی به دوربین مسیر مستقیمی را طی کرده و تنها پس از عبور از پرده شاتر، حسگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در مقابل، در یک DSLR بخش قابل توجهی از نور ورودی به دوربین، با عبور کردن از آینه و منشور و همچنین بازتاب بخش دیگری از آن به سمت سنسور فوکوس خوکار از دست می رود. حذف این بازتاب ها در دوربین بدون آینه باعث می شود شدت نور وروری تا رسیدن به سنسور کم نشود و ثابت بماند.

نتیجه اینکه در مجموع شما می توانید عکسی با نوردهی مشابه با یک DSLR را، با حساسیت سنسور به مراتب پایین تر در یک دوربین بدون آینه داشته باشید. و این یعنی نویز کمتر و امکان عکاسی بهتر در نور کم.

عملکرد سیستم اتوفوکوس قوی‌تر

با بهره‌گیری از تعداد قابل توجهی از پیکسل‌های حسگر اصلی تصویر، سیستم‌ فوکوس اتوماتیک دوربین‌های بدون آینه قادر است سوژه های متحرک را تقریبا در کل قاب تصویر تعقیب کرده و روی آن ها فوکوس کند.

این ویژگی بخصوص هنگام عکسبردای با سرعت بالا از سوژه‌های متحرک قدرت خود را نشان خواهد داد.

در مدل‌های جدید دوربین‌های بدون آینه قابلیت‌های فوکوسی مانند فوکوس بر روی چشم (هم حیوانات و هم انسان) نیز گنجانده شده است.

دوربین بدون آینه قابلیت فوکوس روی چشم

همچنین افرادی که از دوربین‌های خود به منظور فیلمبرداری استفاده می‌کنند تمایل زیادی به استفاده از دوربین‌های بدون آینه دارند؛ چرا که امکانات و ویژگی‌های فیلمبرداری دوربین‌های بدون آینه (حتی در مدل‌های ساده این دوربین‌ها) مانند تعداد نقاط فوکوس بالا و سنسورهای پرقدرت شان، آن‌ها را به گزینه‌ای مطمئن برای فیلمبرداری تبدیل کرده است.